Sony overlegt goede verkoopresultaten

Het gaat beter met Sony! Zojuist publiceert het van oorsprong Japanse bedrijf zijn resultaten over het tweede kwartaal en die zijn positief te noemen. Het bedrijf heeft meer telefoons weten te verkopen en daarnaast meer winst weten te realiseren.

Het is weer die tijd van het jaar dat de grote, beursgenoteerde bedrijven hun resultaten over het afgelopen kwartaal presenteren. Ook het Japanse Sony ontkomt er niet aan. Gelukkig voor hen zijn de resultaten uiterst positief te noemen. Het bedrijf heeft zowel meer telefoons weten te slijten, als meer winst weten te realiseren. Zo heeft het bedrijf het afgelopen kwartaal maar liefst 3.4 miljoen telefoon van diens Xperia toestellen weten te verkopen. Een fikse verbetering ten opzichte van de 3.1 miljoen exemplaren in dezelfde periode een jaar eerder. Wel valt direct op wanneer je de grafiek bekijkt dat Sony al jaren lang te kampen heeft met een neergaande tendens. In het vierde kwartaal van 2014 wist het bedrijf immers nog een kleine 12 miljoen toestellen te verkopen.

Toegenomen omzet

Ook de omzet is toegenomen. De totale omzet nam dit kwartaal tot een bedrag van 1858 miljard Yen. Dit is een toename van vijftien procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Uiteraard zegt omzet op zichzelf nog niet zoveel, daar het om winst draait. En ook de winst is toegenomen. Afgelopen kwartaal wist het bedrijf een winst van 158 miljard Yen. Dit is omgerekend ruim dertien miljoen euro. Dat is bijna drie keer zoveel als in dezelfde periode een jaar eerder. Uitgaande van bovenstaande feiten lijkt het er daarom op dat Sony zijn doel van 16.5 miljoen verkochte telefoons over geheel 2017 gaat behalen. Uiteraard vraag je je direct af wat de oorzaak van deze verbeterde realiteit is.

De oorzaken

Expliciet noemt Sony in diens verslag niet waarom het momenteel zoveel beter gaat, maar reikt wel enkele handvatten aan. Zo geeft het bedrijf te kennen dat het dit kwartaal minder uitgaf aan ontwikkeling, goedkopere onderdelen kon bemachtigen en goedkoper kon produceren. Ook gaf een prominent in een recent interview aan dat het bedrijf meer middenklassers weet te slijten. Sony is van oorsprong altijd een fabrikant geweest die zich voornamelijk richtte op het hogere segment telefoon. Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld de Sony Xperia XZ Premium. De laatste tijd brengt het bedrijf echter ook steeds vaker goedkopere telefoons op de markt, zoals de Sony Xperia L1.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Top 5 aanbiedingen