Welk mobiel abonnement is het meest geschikt voor mij?

 

Een mobiel abonnement kiezen is een ingewikkeld karwei. Het meest geschikte abonnement is afhankelijk van de verschillende eisen die je hebt. Grofweg kun je onderscheid maken in abonnementen voor basis gebruikers, gemiddelde gebruikers en de zware gebruikers. Hier lees je alles over het meest geschikte abonnement.

Je mobiel abonnement sluit je vaak voor één of twee jaar af. Daarna is het wel zo slim te verlengen. Wil je geld besparen? Dan is het wel zo slim om het juiste abonnement af te sluiten. Hier vind je alle informatie die je nodig hebt om te onderzoeken welk abonnement het meest geschikt is. De keuze voor een nieuw mobiel abonnement is afhankelijk van verschillende onderdelen. Er zijn verschillende type van gebruikers te benoemen op basis waarvan jij een goede keuze kan maken. Je kunt natuurlijk ook het oude gebruik beoordelen. De keuze voor een abonnement is ook afhankelijke van je telefoon zelf. Check alle informatie over het juiste abonnement.

Welk mobiel abonnement is voor mij geschikt?

Het mobiele abonnement dat bij jou past voldoet voor iedereen weer aan verschillende eisen. Welke eisen kun je aan een abonnement stellen? Nou, behoorlijk wat kunnen we je vertellen. Een abonnement biedt keuze uit 3G of 4G je hebt verschillende looptijden en verschillende bundels. Je zal moeten kiezen tussen verschillende hoeveelheden belminuten, data en natuurlijk smsjes. De meest eenvoudige manier om de juiste bundel te kiezen is op basis van het huidige verbruik. Weet je niet precies hoeveel je verbruikt, dan zijn vier type gebruikers op basis waarvan je de juiste mobiele abonnement kunt bepalen.

  • Nauwelijks gebruiker: deze gebruiker maakt geen gebruik van internet of whatsapp. Hij of zij belt soms en stuurt af en toe sms bericht. Deze gebruikersgroep is vooral bereikbaar en een simpele belbundel voldoet.
  • Basis: deze gebruiker belt af en toe. Hij of zij zit zo nu en dan op internet maar kijkt daar geen films en luistert geen muziek. De basis gebruiker heeft genoeg aan 500 MB data en 100 tot 300 belminuten.
  • Gemiddeld: Je bent een gemiddelde gebruiker als je vaak op internet zit via Whatapp of Facebook. Deze gebruiker belt geregeld en kijkt zo nu een dan een film via internet. De gemiddelde gebruiker gebruikt ongeveer 150 tot 350 belminuten en 2000 tot 5000 MB aan data.
  • Groot gebruiker: De groot gebruiker is continu online en deelt veel foto’s en video’s. Deze gebruiker luistert uren via internet naar muziek en kijkt vaak films of videa’s via Netflix of YouTube. Voor deze gebruikers zijn mobiele abonnementen met belbundels van 500 belminuten en 5 GB of meer geschikt.

Het verbruik achterhalen

Je verbruik is eenvoudig te achterhalen door de laatste vier telefoonrekeningen te pakken. Hierin staat het verbruik in data, minuten en SMS in die maanden was. Neem het gemiddelde van je verbruik en baseer je abonnement op dat verbruik. Rond af naar boven zodat je niet onverwachts met een hoge telefoonrekening zit en een geschikt abonnement kiest.

3G of 4G mobiel abonnement?

Tegenwoordig biedt bijna ieder abonnement mobiel internet aan. De snelheid van mobiel internet is verschillend. Je kunt binnen abonnementen kiezen voor 3G snelheid en 4G snelheid. Het 3G netwerk biedt internet op een relatief lage snelheid van 14,4 Mbps. Deze snelheid is voldoende als je alleen op internet wilt surfen of alleen Whatsapp gebruikt. Wil je zo nu en dan ook film bekijken, video bellen en muziek luisteren? Dan kun je beter kiezen voor 4G. 4G netwerken halen snelheden van 150 Mbps tot 350 Mbps. Een snelheid die je eerder kunt vergelijken met vast internet thuis. Iedere provider biedt tegenwoordig 4G abonnementen aan en hierdoor is de keuze eenvoudiger. Binnen de 4G abonnementen is er nog wel snelheidsverschil. Budget aanbieders bieden vaak 150 Mbps aan snelheid en soms zelfs minder. Wil je nog sneller internetten, dan kom je terecht bij de grote vier providers: KPN, Vodafone, T-Mobiel en Tele2.

Maandelijks opzegbaar, één- of tweejarig mobiel abonnement

Alsof al die bundels nog niet genoeg keuze geven is er ook keuze in looptijd. De looptijd van de meeste telefoonabonnementen is twee jaar. Een mobiel abonnement is beschikbaar in een maandelijks opzegbaar contract, jaar contract of tweejarig contract.

  • Maandelijks opzegbaar: Wil je optimale vrijheid, dan kies je voor een maandelijks opzegbaar abonnement. Voor die vrijheid betaal je een prijs want deze abonnementen zijn in verhouding het duurst. Je kiest dit abonnement als je twijfelt aan je verbruik of je telefoon.
  • Eenjarig abonnement: Heb je nog een prima telefoon dan kun je voor een jaarabonnement kiezen. Deze abonnementen zijn al wat goedkoper en hebben een gemiddelde duur. Heb je al een telefoon en denk je dat het toestel nog wel even mee gaat, dan is dit het ideale termijn.
  • Tweejarig abonnement: Het goedkoopste abonnement is een tweejarig abonnement. Dit abonnement is slim als je zelf een nieuwe telefoon koopt of via het abonnement een nieuwe telefoon. De gemiddelde telefoon gaat twee tot drie jaar mee. Een tweejarig abonnement is een tot vijf euro per maand goedkoper.

Onbeperkte bundels

Sinds 2017 zijn er ook onbeperkte bundels beschikbaar. Naast onbeperkt bellen kun je met deze bundels ook onbeperkt internetten in Nederland. Zowel T-Mobile als Tele2 bieden deze bundels aan. Je hoeft je zo nooit meer zorgen te maken over je verbruik. Binnen de EU geldt echter wel een beperking in data en afhankelijk de provider is dat circa 10 GB.