Telefoon abonnement

Op zoek naar het goedkoopste telefoon abonnement? Wij vergelijken prijzen van telefoon abonnementen bij alle providers, waaronder KPN, Vodafone, Tele2 en T-Mobile. Ook vergelijken wij aanbiedingen van shops als Belsimpel.nl en Mobiel.nl. Ga je voor een nieuw telefoon abonnement of wil je jouw mobiele abonnement verlengen? Start vandaag met vergelijken en bespaar direct op je telefoonkosten.

KPN abonnementenT-Mobile abonnementenTele2 abonnementenVodafone abonnementenBen abonnementenhollandsnieuwe abonnementen

Veelgestelde vragen over telefoon abonnementen

Hoe kan ik het goedkoopste telefoon abonnement vinden?

Als je op zoek bent naar het voordeligste telefoon abonnement, dan adviseren wij om te kijken naar een budget provider zoals Simyo, hollandsnieuwe, Simpel of Youfone. Bij deze providers heb je al telefoonabonnementen vanaf een paar euro per maand. Door genoegen te nemen met je huidige telefoon of een budget toestel te kopen, houd je de kosten van je abonnement zo laag mogelijk.

Hoeveel MB's heb ik nodig?

Wil je weten hoeveel MB's je nodig zal hebben in je telefoon abonnement? Als je je laatste drie telefoonrekeningen erbij pakt, kan je vinden hoeveel data je de afgelopen periode hebt verbruikt. Let er echter goed op dat je bij een modernere smartphone met een groter scherm en meer snelheid hoogstwaarschijnlijk ook meer gaat internetten. Mogelijk is je nieuwe smartphone meer geschikt voor gamen dan je vorige of wordt het kijken van video's nu veel interessanter. Zorg er dus goed voor dat je nieuwe internetbundel past bij je toekomstige wensen.

Waar moet ik op letten bij telefoon abonnement aanbiedingen?

Als je een nieuw telefoon abonnement afsluit, is het verstandig om de voorwaarden vooraf goed door te lezen. Vaak krijg je korting die slechts voor een bepaalde periode geldt. Dat betekent dat je na afloop van de kortingsperiode een hoger maandbedrag betaald die mogelijk niet gunstig is. Lees de kleine lettertjes van het contract dus goed door.

Hoeveel belminuten heb ik nodig?

Om te controleren hoeveel belminuten je minimaal nodig hebt, adviseren wij om de telefoonrekeningen van de laatste drie maanden erbij te pakken. In deze rekeningen vind je de hoogte van je bundel en hoeveel je mogelijk daarbuiten hebt gebeld. Als je meer dan 300 belminuten per maand belt, is het vaak aan te raden om een onbeperkte belbundel af te sluiten. Het verschil in prijs is tegenwoordig namelijk nagenoeg nihil.

Kies ik voor een 1-jarig of 2-jarig telefoon abonnement?

De meeste bezoekers van Telefoon.nl kiezen voor een tweejarig telefoonabonnement. Door een langere periode af te sluiten ontvang je meer korting op je telefoon met abonnement. Daarnaast gaan vrijwel alle smartphones langer dan twee jaar mee, waardoor het niet nodig is om ieder jaar een nieuw abonnement af te sluiten.

Wanneer mag ik mijn telefoon abonnement verlengen?

Bij de meeste providers mag je vier maanden voordat je abonnement afloopt verlengen. Wil je weten of je al mag verlengen bij jouw provider? Log dan in op de website van de provider met je gebruikersnaam en wachtwoord. Bij je account lees je terug wanneer je abonnement is ingegaan en wanneer je kunt verlengen en overstappen. De meeste providers hebben ook een handige app die je deze informatie geeft.

Alle populaire telefoons

Nieuw mobiel abonnement?

Als je een nieuwe telefoon wilt kopen kan je het toestel los kopen of in combinatie met je abonnement. Dat laatste is een erg populaire optie omdat je dan niet ineens een hoop geld kwijt bent, maar verspreid over een periode van 12 of 24 maanden betaald. Hierdoor worden je maandelijkse mobiele abonnementskosten natuurlijk wel wat hoger.

Welke providers?

Als je een telefoon abonnement afsluit, kan je kiezen uit verschillende providers. De meest bekende hierin zijn:

  • KPN
  • Vodafone
  • T-Mobile
  • Tele2

Naast bovenstaande vier kennen we ook nog een aantal andere providers, die geen eigen netwerk hebben, maar gebruik maken van het netwerk van één van bovenstaande vier:

  • hollandsnieuwe: maakt gebruik van Vodafone
  • Ben: maakt gebruik van T-Mobile
  • Simpel: maakt gebruik van T-Mobile
  • Simyo: maakt gebruik van KPN
  • Youfone: maakt gebruik van KPN
  • Lebara: maakt gebruik van KPN
  • Budget Mobiel: maakt gebruik van KPN

Welke provider het beste is voor jou hangt af van waar je woont en wat je zoal belangrijk vindt. Wil je de beste service en dekking of vind je de prijs juist het belangrijkst?

24 maanden of liever een direct opzegbaar telefoon abonnement?

De meeste providers bieden telefoon abonnementen aan waar je 12 of 24 maanden een contract kunt afsluiten. Je maandbedrag wordt dan gebaseerd op de prijs van je bundel met daarbovenop de kosten van de telefoon gedeeld door de looptijd. Om de prijs nog wat naar beneden te schroeven kan je ervoor kiezen om een deel van de telefoon al vooraf aan te betalen. Hoe langer je looptijd, hoe lager de uiteindelijke maandlasten zullen zijn. Tegenwoordig zijn er ook providers die een looptijd van minimaal 1 maand afspreken. Dit betekent dan echter wel dat je kosten aanzienlijk hoger zullen zijn per maand en dat je het bedrag van de telefoon vooraf aan moet betalen.

3G, 4G, 4G+ of 5G netwerk

Zit je vaak op internet op je telefoon? Bijvoorbeeld om je status bij te werken op Facebook, Youtube filmpjes te bekijken of online gaming? Dan is de keuze in netwerk erg belangrijk bij je zoektocht naar het beste telefoon abonnement. Een 3G netwerk is een stuk langzamer dan een 4G netwerk. En 4G is op zijn beurt weer trager dan 4G+. Theoretisch kan je met 4G+ (LTE Advanced) internetsnelheden van wel 250 MB/s halen. In praktijk zal dit echter neerkomen op een gemiddelde downloadsnelheid van zo’n 20 MB/s. Dat is vergelijkbaar met de gemiddelde ADSL verbinding. Vanaf volgend jaar worden er naar verwachting de eerste telefoon abonnementen op het 5G netwerk aangeboden. Hiermee zijn snelheden tot honderden MB/s haalbaar.

Welke bundel past het beste bij mijn telefoon abonnement?

Bij het bepalen welk mobiele telefoon abonnement je het beste kunt kiezen is het ook belangrijk om te weten hoeveel belminuten je denkt te gaan gebruiken en hoeveel MB's je per maand denkt te verbruiken. Deze twee getallen zullen uiteindelijk de hoogte van je maandelijkse abonnementskosten bepalen. Providers bieden internetbundels van zo’n 1 GB tot wel 50 GB of zelfs onbeperkt. Als je niet al te vaak op internet zit is het niet nodig om een grote bundel te nemen. Daarmee kan je flink op je telefoon abonnement besparen.

Telefoon.nl adviseert om je telefoon facturen van de afgelopen 6 maanden te bekijken. Hoeveel MB's heb je gemiddeld verbruikt tijdens deze periode en bleef je met internet en bellen altijd buiten of binnen je bundel? Als je keurig binnen je bundel bleef kan je ervoor kiezen om dezelfde bel en internetbundel te kiezen. Als je er flink onder zat kan het verstandig zijn om zelfs wat lager te gaan zitten. Maar als je er regelmatig boven zat raden wij aan om een grotere bundel te kiezen. De kosten buiten je bundel zijn namelijk veel hoger dan wanneer je voor een iets grotere bundel zou gaan.

Hoe werkt nummerbehoud

Als je overstapt naar een nieuwe provider wil je natuurlijk je oude telefoonnummer behouden. Je kent je telefoonnummer immers uit je hoofd en al je contacten hebben deze al opgeslagen. Gelukkig kan je gratis je nummer overal mee naar toe nemen als je gaat overstappen. Bij het bestelproces van de nieuwe provider kan je dit doorgeven. De nieuwe provider zal dit dan geheel kosteloos voor je doorvoeren.

Mobiel abonnement met telefoon of sim only

Bij het samenstellen van je mobiele abonnement heb je twee mogelijkheden. Je kunt een abonnement met toestel afsluiten, of een sim only abonnement bestellen. Als je al een smartphone hebt die aan al je wensen voldoet, kan het verstandig zijn om te kiezen voor een sim only. Met sim-only wordt bedoeld dat je alleen een simkaart thuisgestuurd krijgt. Je bespaart dan aanzienlijk op je abonnement, omdat er geen toestelbundel bij komt kijken. Je betaalt dan dus alleen voor je belminuten en dataverbruik. Heb je op dit moment een telefoon die wel aan vervanging toe is, dan adviseren wij altijd om deze bij je abonnement te bestellen. Vaak is het kopen van een losse telefoon duurder dan wanneer je hem besteld bij je abonnement.

Nieuw abonnement of verlengen

Veel mensen zijn gelukkig tevreden over hun abonnement en willen daardoor hun telefoon abonnement door laten lopen. Daar is op zich niets mis mee, maar je laat er vaak wel flink wat geld mee liggen. Door over te stappen kan je namelijk behoorlijk wat geld besparen. Vaak wordt een telefoon abonnement duurder zodra je buiten de actie periode komt. Je hebt dan bijvoorbeeld een abonnement afgesloten met een korting gedurende 24 maanden. Na die 24 maanden wordt je abonnement maandelijks verlengd, maar betaal je wel de volledige prijs. Als je even niet op let betaal je dan zo tientallen procenten meer dan je gewend was. Als je mag verlengen is het altijd verstandig om te vergelijken. Dit doe je door gebruik te maken van vergelijkingssites, zoals Telefoon.nl. Wij vertellen je precies waar je het voordeligste uit bent. Kies je er dan uiteindelijk toch voor om te blijven bij je huidige provider, kan je er ook voor kiezen om je abonnement te verlengen via een webshop. Je ontvangt dan wel een flinke korting op je telefoon en betaalt bovendien geen aansluitkosten.

Telefoon abonnement voor je kind (of kleinkind)

Regelmatig krijgen wij de vraag op welke leeftijd het verstandig is om je kind een mobiele telefoon te geven. Het antwoord daarop is niet eenvoudig, maar wij vinden het verstandig om dit te doen als je kind oud genoeg is om zelfstandig op pad te gaan. Je geeft je kind dan een telefoon om bereikbaar te zijn in geval van nood. Vaak is dit rond de leeftijd van 10 jaar. Een specifiek mobiel abonnement voor een kind bestaat niet. Maar er zijn wel providers die hierbij rekening houden met hun gedrag. Zo kan je bij veel providers bepaalde plafonds instellen waarbij je kind niet langer kan bellen of internetten als hij boven een bepaald bedrag zit. En er zijn providers waarbij je als ouder altijd gebeld kan worden, zelfs als het belplafond is bereikt.

Let op: Je mag een telefoon abonnement zelf pas afsluiten als je de leeftijd van 18 jaar hebt bereikt. Een telefoon abonnement voor een kind staat dus altijd op de naam van de ouders.

Telefoon abonnement met kado

Vroeger was het heel gebruikelijk, maar tegenwoordig zien we het nog zelden: het weggeven van cadeaus bij je mobiele abonnement. Je sloot dan bijvoorbeeld een duurder telefoon abonnement met een goedkope telefoon af en dan kreeg je daarbij een Playstation of een Xbox.

Ook zijn er providers die vroeger deals hadden waarbij je een tablet van Apple of Samsung kreeg bij een sim only abonnement. Uiteindelijk betaal je het cadeau altijd terug, want je abonnementskosten zijn hoger dan wanneer je geen kado bij je abonnement zou ontvangen. Ervoor kiezen kan natuurlijk altijd, maar lees de voorwaarden van de deal dan wel goed door.

Telefoon abonnement met of zonder BKR

Het zal je vast niet zijn ontgaan dat er sinds 2017 regels zijn veranderd op het gebied van telecom. Als je kiest voor een telefoon abonnement met een dure smartphone, dan volgt daarvan een registratie bij het Bureau Krediet Registatie in Tiel. Op zich is dat niks nieuws en het kan ook geen kwaad als je netjes je telefoonrekeningen op tijd betaald. Maar het kan wel gevolgen hebben voor de hoogte van je toekomstige hypotheek. Als je van plan bent om binnen een periode van twee jaar (gedurende de looptijd van je abonnement) een hypotheek af te sluiten, kan het gunstig zijn om een BKR registratie te vermijden. Je kunt hierdoor namelijk minder lenen, omdat een telefoon abonnement ook gezien wordt als lening. Bij een nieuwe iPhone kan dit al gauw om een verschil van circa € 7000,- gaan. Wil je liever geen BKR, dan kan je kiezen voor een abonnement zonder BKR-check. Alle abonnementen waarbij de toestelprijs lager dan € 250 is, bevat geen BKR-check en ook geen registratie. Wil je toch per se die peperdure iPhone of Samsung Galaxy, dan kan je het bedrag boven de € 250 zelf aanbetalen.

BKR-registratie en je hypotheek

Ben je van plan om binnen twee jaar een hypotheek af te sluiten? Dan kan een toestelkrediet met een BKR-registratie wel een nadelige werking hebben. Je doet er verstandig aan om voordat je een hypotheek wilt afsluiten, eerst je smartphone af te kopen. Ben je aan de beurt voor een verlenging van je telefoonabonnement? Kies dan bij voorkeur voor een sim only met een los toestel. Daardoor kan je bij de bank al gauw enkele duizenden euro's meer financieren.

Hoe kan ik een BKR-registratie omzeilen?

Hoewel een BKR-registratie niet nadelig hoeft te zijn, kunnen wij ons voorstellen dat je deze alsnog wilt voorkomen. Er zijn meerdere manieren om dit te doen. Hieronder vind je een opsomming van de vier opties:

  • Kies voor een sim only en koop een los toestel
  • Sluit een mobiel abonnement af met een voordelig toestel tot 250 euro
  • Betaal een deel van je toestel vooraf aan. Het maximale leenbedrag mag 250 euro zijn.
  • Kies voor een zakelijk abonnement. Hiervoor geldt geen BKR-registratie.

Tip: wil je abonnementen zonder BKR vergelijken? In de filter op deze pagina vind je de optie "zonder bkr-registratie"

Telefoon abonnement tussentijds stopzetten

Als je een telefoon abonnement afsluit is het goed om te weten dat je ook bij een abonnement gewoon gebruik kunt maken van je consumentenrecht. Je kunt binnen 2 weken van je abonnement afzien, ook als hij al is ingegaan. Datzelfde geldt ook voor de aankoop van je telefoon. Er zijn zelfs webshops waarbij je 30 dagen recht op retour hebt. Let er echter wel op dat dit vaak betekent dat je je telefoon in dezelfde staat terug moet sturen en hij niet gebruikt mag zijn. Mocht je na die periode van je abonnement af willen zien, dan wordt het wel lastiger. Je bent een contract aangegaan voor een bepaalde periode en die zal je hoe dan ook uit moeten zitten. Als je tussentijds van je telefoon abonnement af wilt komen, is er alleen de mogelijkheid om dit te doen door je abonnement af te kopen. Dit doe je door je provider op de hoogte te brengen (vaak schriftelijk) van het feit dat je wilt stoppen, en zij doen je dan een afkoopvoorstel. Dit is eigenlijk altijd het maandbedrag dat je hebt afgesproken maal de hoeveelheid maanden dat je abonnement nog door zou lopen.

Wanneer mag ik mijn abonnement verlengen?

Bij de meeste providers mag je al ver voordat je abonnement afloopt, verlengen. Bij verlengen geldt dat je bij dezelfde provider blijft. Je betaalt bij verlenging géén aansluitkosten. Wat veel mensen vergeten echter, is dat een verlening niet betekent dat je je abonnement ook rechtstreeks bij de provider moet afsluiten. Je kunt ook verlengen via een webshop en vaak ontvang je dan veel meer korting op je abonnement. Vergelijken loont dus ook bij een verlenging. Hieronder vind je per provider wanneer je mag verlengen:

  • KPN: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • Vodafone: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • Tele2: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • T-Mobile: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • Ben: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • hollandsnieuwe: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • Simyo: 3 maanden voor dat je contract afloopt
  • Simpel: 3 maanden voor dat je contract afloopt
  • Youfone: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • Lebara: 4 maanden voor dat je contract afloopt
  • Budget Mobiel: Elke maand

Telefoon abonnement op een andere naam zetten

Als je je telefoon contract op een andere naam wilt zetten dan is dit in veel gevallen mogelijk. Wil je bijvoorbeeld het mobiele abonnement van je zoon of dochter overnemen, of juist op hun naam zetten, dan kan je dit wijzigen door bij de provider daarvoor een formulier in te vullen. Het kan zijn dat hier kosten aan zijn verbonden. De kosten zijn per provider verschillend. Als de contractwijziging moet gebeuren doordat de contractant is overleden, worden hier nooit kosten voor gerekend. Als je getrouwd bent en daardoor de achternaam wilt wijzigen, dan kun je dit kosteloos doen met behulp van een formulier en het aantonen van je legitimatiebewijs. Ook als je je particuliere abonnement wilt omzetten naar een zakelijk abonnement gebeurt dit via een formulier op de website van de provider.

Let op: Als je je telefoon abonnement wilt doorverkopen aan iemand, bijvoorbeeld omdat je het zelf niet meer kunt betalen, dan moet je wel eerst zelf je telefoon volledig hebben afbetaald.

Bellen en internetten in het buitenland

Ben je vaak op vakantie en heb je dan altijd je roaming uit staan? Dan hebben wij goed nieuws! Dat is niet meer nodig. Tegenwoordig zijn de kosten voor bellen en internetten in gehele EU hetzelfde en vallen ook binnen je bundel. Je kunt dus gewoon bellen, internetten en gebeld worden als je op vakantie in het buitenland bent. Ga je buiten Europa op vakantie? Bijvoorbeeld naar Amerika? Dan kan je bij sommige providers een tijdelijk buitenland bundel afsluiten. Lees hiervoor de voorwaarden goed van je provider.

Dual-sim

Heb je naast je particuliere telefoonabonnement ook een zakelijke abonnement? Dan kan het gunstig zijn om te kiezen voor een telefoon met dual-sim functie. Dit houdt in dat je in één smartphone, twee verschillende simkaarten kunt plaatsen. Ook handig als je bijvoorbeeld een telefoon abonnement voor je gezin of familie wilt gebruiken.

Waarom telefoon abonnementen vergelijken?

Omdat je met telefoons vergelijken flink wat geld kunt besparen. Prijzen van telefoons kunnen met de dag verschillen en worden bij webshops voor verschillende prijzen aangeboden. Telefoon.nl toont je een overzicht van de goedkoopste telefoon abonnementen voor je smartphone. Zorg dat je geen dief wordt van je eigen portemonnee. Vergelijk de kosten voor je telefoon en abonnement en bespaar tot wel 300 euro per jaar.

Hulp nodig? Wij helpen je met je keuze!

Vergelijk alle onbeperkte abonnementen
Vergelijk alle abonnementen zonder toestel