Ik ben mijn pin en puk code vergeten, wat nu?

 

Er zijn weinig dingen zo vervelend als wanneer je een belangrijke code vergeet die je echt op dat moment nodig hebt. Een voorbeeld van zo’n moment is het compleet kwijtzijn van je pincode nét op het moment dat je wilt afrekenen. Een andere pincode kwijtzijn, namelijk die voor je simkaart, is minstens net zo vervelend. Wellicht herken je het moment wel: je hebt net een nieuwe telefoon gekocht en plaatst je simkaart voor de eerste keer in dit gloednieuwe toestel. Vrij snel vraagt het toestel om je pincode: deze heb je echter al in geen jaren meer hoeven invoeren en je weet eigenlijk niet of je code nog voor de geest kunt halen. Voordat je maar wat gaat doen is het verstandig om een stappenplan te hebben en rekening te houden met enkele factoren.

Je pincode vergeten? Probeer dan dit.

Wanneer je je pincode niet meer weet, is de eerste plek om te zoeken de begeleidende brief die je bij je simkaart hebt ontvangen. Op deze brief is vaak een speciaal stuk aangebracht met daarin enkele persoonlijke gegevens over jouw (eventuele) abonnement en de desbetreffende simkaart. Hierin vind je ongetwijfeld de pincode van de kaart. Wanneer je deze brief kwijt bent of hebt weggegooid kun je bij de meeste providers echter nog wel terecht bij de klantenservice. Veel providers hebben een speciaal inloggedeelte voor klanten met daarin enkele belangrijke gegevens, waaronder de pincode. Mocht je de pincode zelf tussentijds hebben gewijzigd, heb je uiteraard niets aan deze tip.

Haastige spoed is zelden goed

In dat geval kan het geen kwaad om drie keer de verkeerde pincode in te voeren. De telefoon schakelt dan immers automatisch over naar het opvragen van de PUK-code, een andere belangrijke cijferreeks. Ook deze code tref je aan op de begeleide brief en geldt als extra hulpmiddel. Zodra je de PUK-code hebt ingevoerd kun je zelf een pincode gaan instellen. Eveneens staat deze code vaak vermeldt in het online klantgedeelte bij je provider.

Ook je PUK-code kwijt?

Het verhaal wordt echter een stuk lastiger wanneer je ook je PUK-code niet meer weet te achterhalen. Dan dien je immers je provider een verzoek te doen tot het toesturen van de code. Deze code ontvang je dan binnen enkele (werk)dagen per post. Houd dus rekening met een paar dagen van onbereikbaarheid.

Voorkom een blokkering van je simkaart

Wat je echter ook doet: voer niet tien keer een foutieve PUK-code in. Dan blokkeert je simkaart immers volledig. Om daarna weer te kunnen bellen, sms’en en appen zul je wederom moeten aankloppen bij je provider. Zij sturen je een vervangende simkaart toe met begeleide pin- en PUK-code. Wel kan het zo zijn dat hier kosten aan verbonden zijn.